Rigtig mange har spurgt os, om ikke vi skulle tilmelde os den nye sæson af Løvens Hule.

(Hvis du ikke kender programmet, sendes det på DR, og har samlet en række investorer, der medbringer private midler, de kan investerer i forskellige virksomheder. Deltagerne kommer ind og pitcher deres virksomhed, og efter en dialog med investorerne, afgøres det om en eller flere af disse har lyst til at investere sine penge.)

Faktisk fik vi et opkald fra DR, hvor et af programmets medarbejdere fortalte os om konceptet, og bad os sende en ansøgning ind. Ansøgningsfristen var i går.

Showbiz

Vi har været lidt splittet, for vi overvejede faktisk voldsomt seriøst at sende en ansøgning. Primært fordi jeg rigtig gerne vil have muligheden for at pitche virksomheden til Birgit Aaby. Jeg synes, hun er en fantastisk forretningskvinde, og det er præcis en person som hende, et godt og fair menneske, jeg gerne vil have med om bord. Men. Jeg sendte ikke en ansøgning i går. Jeg har nemlig vurderet, at jeg ikke vil udsætte vores virksomhed for et program, der uden tvivl er autentisk på mange områder, men i bund og grund er et underholdningsprogram i fjerneren.

Vi har talt rigtig meget om, at promoveringen i udsendelsen er guld værd – vi ved om nogen, hvad et indslag på få minutter i de lokale nyheder, kan generere af salg! Men det kommer jo helt an på den vinkel, klipperen synes, din deltagelse skal bære præg af. Man kan naturligvis levere en håbløs indsats, og så være sikker på at det også ses i programmet.

Men man kan også levere en nogenlunde indsats og så skamklippes efterfølgende. Der blev sendt et afsnit, hvor en ung mand pitchede sin virksomhed, der solgte cowboy bukser i en lidt punk/street agtig stil. Hele hans koncept var, at branded skulle være lidt mystisk og eksklusivt, og han ville derfor ikke oplyse, hvor mange par bukser han havde solgt. Lidt ligesom hvis man på tv spørger mig, hvad dækningsgraden på vores produkter er (hvor meget vi tjener på produkterne). De oplysninger ville jeg aldrig stå og fyre af på tv. Jeg vil hjertens gerne oplyse en potentiel investor om så essentielt en oplysning men ikke hele Danmark. Det skal en kunde ikke sidde og forholde sig til, og af ren og skær konkurrencehensyn vil jeg ikke fortælle det på tv.

Bevares, den unge mand blev lidt flabet, og hele situationen udviklede sig til en ophedet diskussion særligt ham og Jesper Buch imellem. Jeg skal heller ikke kunne sige, om han nægtede at oplyse dem om antallet af solgte bukser kategorisk, eller om det udelukkende var at sige antallet foran kameraet. For det er jo uden tvivl ret essentielt for en investor at vide, men hvis man lytter lidt til knægtens forklaring på hvorfor, han ikke vil sige det foran kameraet, så kan man altså ikke rigtig bebrejde ham.

Vi var for nyligt til foredrag med Jesper Buch og Birgit Aaby på Posten i Odense, og der sagde Birgit, at de intet ved om deltagerne og virksomhederne på forhånd. De bliver derfor præsenteret for dem for første gang på “scenen” i programmet. Så kan jeg også godt se, at det er vanskelig at lange papirer over bordet, og sige at man ikke vil sige det højt, men at de kan få indsigt i forretningen ved at kigge i papirerne. Så hvor mange oplysninger den kære fyr med de punkede bukser har ønsket og ikke ønsket at levere, kan jeg kun gisne om. Faktum er i hvert fald (ifølge ham selv), at han stod foran løverne i næsten en time, og du kan jo selv se hvor få minutter, der fylder i programmet. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at han bliver udstillet. Det fortæller mig, at der er rigtig meget underholdning i konceptet. Du kan se den frygtelige situation lige her: Linker til Facebook

Så alene risikoen for at vores deltagelse ville blive klippet sammen på en uhensigtsmæssig måde, gør faktisk, at jeg ikke har lyst til at deltage. Jeg tror også folk glemmer, særligt de unge iværksættere, at der findes mange andre måder at finde investorer på. Det kræver ikke, at du udstiller dig selv og din forretning i bedste sendetid på DR. Hvilket i øvrigt også er en kæmpe ros til programmet og konceptet – eksponeringen alle deltagerne får, skal bestemt ikke undervurderes.

Men personligt er jeg ved at kaste op over hele den der “grill iværksætteren” trend sådan en pitch-situation er blevet til. Hvis du kan få iværksætteren til at bryde sammen over ikke at kunne salgstallene i hovedet, så er du jo nærmest en helt. Attituden smitter da også de almindeligt ukendte investorer, der drømmer om at blive kaldt “The Buchman” af konen… Jeg har da i hvert fald mødt en pæn håndfuld af de typer. Det er pisse irriterende. Selvfølgelig skal man være velforberedt og have styr på sine ting, men man behøver altså ikke at have fotografisk hukommelse for at have en sund forretning. Det er åbenbart bare meget sjovere at se andre vride sig over at have glemt dækningsbidraget, end at lytte til de mange andre fornuftige ting selvsamme person kan komme op med.

Så husk det nu venner, Løvens Hule er et underholdningsprogram, deltagerne står længe og taler med løverne, men det er få minutter, du får at se. Der er mange gode aspekter ved programmet, og det baner vejen for at gøre iværksætteri fedt og moderne for det yngre publikum, og generelt spreder det opmærksomhed, der kan forbedre vilkår for sådan nogle som os, der starter op selvstændigt – det synes jeg bestemt, skal anerkendes!

Der er heller ingen tvivl om, at løverne hver især er sygeligt kompetente mennesker, og gang på gang løfter forretningen i de start-ups, de vælger at investere i, men der findes også en masse andre kompetente investorer derude, der ikke har behov for at deltage i et tv program.

Business Angels

Et netværk jeg er meget fascineret af, er de såkaldte Danish Business Angels. Det er et meget seriøst netværk af private investorer, man altid kan række ud efter, hvis man er interesseret i at få en privat investor med om bord. Jeg har selv deltaget i et af deres årsmøder og haft fornøjelsen af at møde mange af medlemmerne. Der er en frygtelig masse kompetencer at finde i netværket, og de er vant til at investere. De kan også være nogle hårde hunde, der minder irriterende meget om Jesper Buch, når han ser rødt, men det foregår jo trods alt ikke på tv 🙂 

Nu har jeg det helt fint med at tale foran større forsamlinger, og har holdt en del foredrag efterhånden. Så jeg afskrækkes på ingen måde af hele pitch konceptet, men selv jeg kan simpelthen ikke se meningen med at diskutere detaljer om min virksomhed på åben skærm. Til gengæld er jeg mere end villig til at lukke op for posen i et lukket forum, hvor det udelukkende er jeg selv og andre seriøse mennesker, der lytter med. Så hvis du drømmer om at finde en privat investor, og som jeg selv afskrækkes af showbiz konceptet, så findes der gode netværk derude såsom de kære Business Angels.

Du kan læse mere om det specifikke netværk lige her: Klik her for at gå til Danish Business Angels’ hjemmeside hvor du også har mulighed for at sende dit projekt ind og blive kontaktet.

Toke kruse

Til slut vil jeg på det kraftigste anbefale dig at læse dette blogindlæg, som et af mine helt store idoler har skrevet: I DR’s program “Løvens Hule” bliver iværksættere flået – Læs her, hvordan du undgår det

Han rammer så utrolig spot on med sine pointer, og er i øvrigt bare et herligt menneske at følge. Toke har blandt andet skabt konceptet Billy, som er et regnskabsprogram til iværksættere og selvstændige, vi også selv bruger. Jeg påtænker at skrive et indlæg om lige netop dette program, for vi er ret fan af det 🙂

Written by ML-Larsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *